Největším nepřítelem cyklisty je vítr, říká závodník Ghislain Lambert své manželce Babett. Odpor vzduchu a valivý odpor jsou veličiny, s kterými si láme hlavu kdejaký fyzik. Každou Olympiádou se posunují hodnoty světových rekordů a národní federace spolu s výrobci kol investují velké finanční prostředky právě do aerodynamiky a posedu závodníka. Nové materiály na kombinézy, nové tvary přileb, nové rozměry rámů kol, změna kokpitu a jiné rozměry převodníků a řetězů.
Největší zaměření je hlavně na sprinterské disciplíny kdy jezdci dosahují až 80km rychlosti a při stejném výkonu jezdce bude hrát roli právě aerodynamika svou roli. Zda získáte vysněnou medaili nebo ne, rozhodují tisíciny vteřiny.
Podívejme se na kola Nizozemských závodníků, kola KOGA, nebo Novozélandských, kola Avanty, ale i rámy Argon 18.
Všichni tito výrobci přestavěny své rámy a v podstatě doporučují závodníkům jezdit větší rám o jednu velikost, než byli doposud zvyklí.
Sprinter 180cm = rám 60
Sprinter 185cm = rám 63
Zde musím podotknout, že se jedná o délku horní rámové trubky + se zde používají představce o délce 15 cm i delší a šířce řídítek 28-35 cm i pro jezdce 185-190 cm!!
Rozvor kol byl posunut na maximální dovolující limit UCI – střed.osa/p.vidlice 65cm.
Nastavení posedu vychází z limitu UCI. Špička sedla musí být min. 5cm za osou středového složení u kola pro vytrvalostní disciplíny. Pro sprinterské disciplíny může být špička sedla na kolmici se středovou osou. Sprinteři využili tohoto limitu posunutého sedla a posunuli se i v délce představce, když posunuli svá řídítka před osu předního kola o další možný limit 5cm, nebo taky délkou představce a tvarem řídítek na maximální limit 75cm od středové osy po konec říditek. Tak vznikl větší prostor pro nohy a lepší postavení pozice závodníka při pevném startu. Dále technici jednotlivých národních sprinterských teamů použili užší řídítka a tím získali aerodynamičtější pozici při jízdě.
foto: velobike.co.nz
MAPELO s.r.o.
vytvořil pixelhouse.cz